Thursday, June 03, 2010

dag 4 metropolitan, macy's, madison square park, horloge, kamermeid omgekocht, lange wandeling, shackle shake, mad chicken 5th avenue

Bia rent s'morgens de kamer uit met de mededeling dat ze gaat shoppen. Ik besluit met de metro richting het Gugenheim te gaan. Na een keer overstappen en een korte wandeling beland ik, samen met een groot aantal mensen, voor gesloten deuren. het Gugenheim museum is op donderdag altijd gesloten... Change of plans dus. Vlakbij ligt The Metropolitan Museum of Art. Het is een museum waar je met gemak een week kan ronddolen en dan is de kans nog steeds groot dat je nog niet alles gezien hebt.

De kwaliteit van de getoonde werken is werkelijk subliem. Begonnen bij de war room met een grote collectie harnassen en wapentuig uit het oude europa, japan en andere gebieden. Vervolgens door de Romeinse zalen gedwaald richting de Egyptische hoek. Na een tijdje begint m'n hoofd te te tollen van alle invloeden. Gelunched bij Macy's om vervolgens een paar uur in de zon te zitten bij Madison Square Park. Voor 10 dollar een goedkoop casio horloge gekocht om nog enigzins in touch te stayen met de lokale tijd. Mike heeft vandaag een auditie bij de toneelschool. Bij aankomst in het hotel begrijp ik van Bia dat hij is aangenomen. S'avonds op zoek naar eten. Ik besluit om van 27th street 5th avenue op te lopen om te kijken of ik iets kan vinden waar ik kan eten. Kom veel tegen maar bij 80th street (en das een heel eind) besluit ik om te keren. Helaas rijden de bussen erg onregelmatig dus ben het hele eind weer terug gelopen. Met blaren op mijn voeten wordt mijn aandacht bij madison square park getrokken door de rij die bij de Shake Shack staat.

De Shake Shack is een klein eettentje in het park waar iedere dag dat ik langsloop tientallen mensen meer dan een half uur staan te wachten om wat te mogen bestellen. Na een gesprek met een leuke New Yorkse die bevestigt dat het echt de moeite waard is besluit ik ook in de rij aan te sluiten. Vereschillende mensen gevraagd wat de specialiteit is... er wordt diverse malen aangeraden om voor de cheese fries en de double burger te gaan. Na 45 minuten mag ik een bestelling plaatsen. Bij betaling krijg ik een apparaat in m'n handen geduwd dat begint te trillen en knipperen wanneer de bestelling klaar is. Dat gebeurt na ongveer 10 minuten. Het blijkt dat het het wachten waard is geweest. In Texas al aardig wat goede hamburgers voorbij zien komen maar deze zijn van topkwaliteit. Voldaan teruggekeerd naar het hotel om daar een stuiterende Mike aan te treffen.

Besluiten wat te gaan drinken in het park. Rex sluit zich later aan bij ons. Rex is, zo noemt hij zichzelf althans, een foodie. Een dunne aziaat die van heel goed eten houdt. Rex weet nog een mooi tentje om wat te gaan drinken, volgens hem zijn de chickenwings daar ook legendarisch. We eindigen in een Koreaanse bar genaamd mad chicken op 5th avenue. Van buiten is niet te zien dat het om een bar gaat, via een anonieme deur en 3 trappen omhoog belanden we in een hippe bar met dito koreanen en waanzinnig mooi barpersoneel. Het is het begin van een lang nacht. Bestellen verschillende dingen en algauw verschijnen de eerste alcoholshots op de bar. De barvrouw heeft er ook zin in dus drinkt vrolijk mee. Mike verdwijnt op een gegeven moment naar buiten om terug te komen met allerlei ribbons waarmee we de aanwezigen personen versieren. De shots worden in steeds hoger tempo door rex aangevoerd. Om 4 uur verlaten we behoorlijk dronken de bar, de rekening is opgelopen tot 260 dollar, rex trekt zijn creditcard en wij beloven hem mee te nemen naar een musical.

Na een uur filosoferen op een bank in een park ergens in new york besluiten we richting het hotel terug te gaan.