Wednesday, April 06, 2005

Woensdag 6 april - Born Into Brothels

Woensdag 6 april

In Nederland vierde Samir A. vandaag na zijn vrijlating feest. Hij deed dit door hier en daar wat schouderklopjes uit te delen. Kaalkopjes gingen vandaag uit hun dak in het pittoreske Venlo. De Amsterdam Arena werd bevolkt door slachtoffers van een fictieve aanslag. Op de Noordzee ontplofte een echte boot.
Als ik dit zo lees kan ik alleen maar het volgende concluderen; in Nederland gebeurt wat.

Toch staat de tijd hier in Austin ook niet stil. Het onverwachte overlijden van de paus is al enige tijd voorpagina nieuws, Michael Jackson zit nog steeds in de beklaagdenbank en Starwars Fans staan inmiddels niet meer voor het verkeerde theater.
De ochtend begon voor mij met de onzalige ontdekking dat de twee cd’s, die ik enige tijd geleden besteld had, gister gearriveerd waren. Niet echt een schokkend.
Ware het niet dat er van de cd’s geen enkel spoor te vinden was. Tot mijn verbazing vond ik de cd’s enkele uren later wel in de daarvoor bestemde postbak… ik ben er nog steeds niet achter waarom de vertraging tussen voordeur en postbus enkele uren bedroeg Ik vraag me dan ook af wat er met mijn Ipod shuffle gaat gebeuren wanneer deze arriveert.

De dag voornamelijk achter de computer doorgebracrht om te werken aan de papers.
S’avonds met Suvrit en Rogier naar de documentaire “Born Into Brothels: Calcutta's Red Light Kids” geweest in de Dobie Mall. Deze documentaire volgt een groepje fotograferende kinderen in Calcutta’s red light district. De documentaire is vanuit een westers laten-we-de-kindjes-helpen standpunt geschoten. Daarmee wil ik niet zeggen dat het slecht is om die kinderen vooruit te helpen in het leven.
Het gevolg van dit standpunt was echter wel dat de focus voornamelijk lag op een zeer select groepje kinderen. Een groepje dat een aantal kansen voorgeschoteld kreeg om te ontkomen uit deze ongetwijfeld verschrikkelijke wereld. Interessant om te zien, maar helaas werd het leven van de andere kinderen (het kansloze deel, de resterende 99,9999%) in dit gebied niet in beeld gebracht, een gemiste kans.