Thursday, February 03, 2005

Donderdag 3 februari - Gris

Donderdag 3 februari

Geen beschrijvingswaardige ochtend gehad. S’middags moet ik koken voor de avond.
Begin om een uur of één met de 15 pounds kip aan stukken te hakken. We zitten met de nieuwe koks van dit semester nog in de opstartfase. Ten gevolge hiervan koken we tot volgende week nog de recepten van het vorige semester en van andere Koks, en das best lastig. Van het recept van vandaag had ik bijvoorbeeld geen idee hoe het eindresultaat er uit zou moeten komen te zien en wat de smaak zou zijn.
De op één na grootste blokkade bij het koken is het metrieke systeem dat heel erg anders is. Uiterst irritant. Begin er gelukkig langzamerhand wel ietsjes meer handigheid in te krijgen.
De grootste blokkade is het klaarmaken van Tofu. Ik weet niet wie dit goedje heeft uitgevonden, maar een standbeeld verdiend deze persoon zeker niet. Er is niets, maar dan ook niets, dat meer weerstand bij mij oproept dan tofu. Navraag leert dat zelfs op death row geen tofu wordt geserveerd omdat dit inhumaan zou zijn. Het aanraken van tofu roept bij mij al weerstand op. Laat staan het proeven. Na een stuk van dat rubber in mijn mond te hebben gestopt heb ik een kwartier staan nekken. Helaas moeten de vegetariërs ook gevoed worden…

Echter, bij nader inzien, is er toch iets dat bij mij nog meer weerstand oproept dan tofu. En dat is Gris. Gris is de VoedselKoper van het huis. En zoals iedereen wel weet zijn VoedselKopers erg belangrijk voor Koks. VoedselKopers zorgen er namelijk voor dat de Koks de beschikking hebben over zogeheten ingrediënten die de Koks dan kunnen verwerken in óverheerlijke maaltijden. Maar Gris is als een dunne Kok, als een Tandarts met een kunstgebit, als een Monteur met autopech, als een Loodgieter met een lekkage, als een Arts die altijd ziek is.
Gris de VoedselKoper is nooit maar dan ook echt Nooit bij het eten. En dat is een feit waarover men wantrouwig zou moeten zijn. Toch is de kwaliteit van de aanwezige boodschappen, over het algemeen, erg goed.
Koken met de boodschappen die Gris heeft gedaan is helaas als een legpuzzel leggen waarvan de helft van de stukken ontbreekt. Het geval wil namelijk dat Gris meestal niet de goede boodschappen heeft gedaan, geen boodschappen heeft gedaan of niet genoeg boodschappen heeft gedaan..
Als Kok moet je dus improviseren. Ingrediënten gebruiken die eigenlijk voor de dag van morgen zijn bestemd of gewoon maar dingen weglaten. Gevolg; Domino, fruitsalades met één soort fruit, eiergerechten zonder eieren, en cocosmelk zonder cocos en melk. En dat levert een heleboel frustraties op. Als ik Gris was zou ik me ook niet durven te vertonen…
Het eten is overigens wel ok.

S’avond nog even een uurtje sporten. Het is weer donderdag dus Cookienight…